تفاوت کارت های گرافیک RTX و GTX

در تاریخ : 25 اسفند 1399
تفاوت کارت های گرافیک RTX و GTX

 

 

تفاوت کارت های گرافیک RTX و GTX

 

شرکت های انویدیا (NVIDIA) و ای ام دی (AMD) تنها تولید کنندگان تراشه ها یا چیپ ست های کارت گرافیک هستند و کمپانی های زیادی، با استفاده از چیپ ست های این دو برند کارت گرافیک می سازند. با پیشرفت تکنولوژی و امکانات نرم افزاری، بدیهی است که تجهیزات سخت افزاری هم باید به روز شود.  به همین دلیل هر دو شرکت مذکور چیپ ست های خود را تغییر داده و متناسب با تکنولوژی روز عرضه می نمایند. انویدیا کلیه محصولات گرافیکی خود را با پیشوند جی فورس (GEFORCE) نام گذاری نمود. پس از مدتی نام گذاری تکمیل تر شد و بعد از جی فورس، اختصاری از نوع معماری و مدل آن و عددی پسوند حاکی از سری محصول قرار گرفت. جی تی (GT) با معماری ساده تر و با کاربری خانگی و جی تی ایکس (GTX) با معماری قوی تر و مناسب بازی و کاربری حرفه ای می باشد. اما مدتی است که در کارت های گرافیک بر پایه انویدیا، آر تی ایکس (RTX) هم دیده می شود. ولی چه تفاوت خاصی با محصولات سری جی تی ایکس  دارد و مناسب چه نوع کاری است؟ این سری محصولات جدید که از معماری و هسته هایی با تکنولوژی روز بهره مند گردیده اند و البته از قیمت بالاتری هم برخوردارند چرا به سرعت محبوب شده اند و چه پیشرفتی از لحاظ تکنولوژی دارند، مواردی است که در ادامه به آن می پردازیم تا شما با دانش بیشتری کارت گرافیک مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

در ابتدا به معانی GTX و RTX می پردازیم تا به طور کلی با تفاوت این دو مدل آشنا شویم. اسم کامل GTX در واقع Giga Texel Shader eXtreme  و RTX مخفف Ray Tracing Texel eXtreme  می باشد. همانطور که شاهد هستید تفاوت اصلی این دو مدل در واقع Ray Tracing می باشد. اگر کار سه بعدی سازی و رندرینگ انجام می دهید یا گیمر هستید، حتماً این واژه برای شما بسیار آشنا است. Ray Tracing نور را از مبدا تا دوربین یعنی نمایی که از دید بیننده است، دنبال و پردازش می کند. نور در مسیر حرکت خود روی محیط و اجسام تاثیر میگذارد، ممکن است از جسمی عبور کند و یا سایه ایجاد نماید. با استفاده از این تکنولوژی تمامی تاثیرات نور در محیط و اجسام با دقت بالا شبیه سازی می شود و کوچکترین سایه روشن ها، بازتاب و رفلکس ها به نمایش گذاشته می شود. استفاده از این تکنولوژی و هوش مصنوعی باعث جلوه ای بی نظیر در بازی ها و سه بعدی سازی می شود. 

کارت های گرافیک مدل RTX که با سری xx20 در سال 2018 رونمایی شدند، از تکنولوژی محصولات جدید nVIDIA  با معماری تورینگ (TURING) و هسته های پردازشی کودا (CUDA) بهره می بردند. برای به کارگیری هرچه بهتر تکنولوژی Ray Tracing، غیر از هسته های CUDA دو هسته دیگر به نام آر تی (RT) و تنسور (TENSOR) در این معماری تعبیه شده بودند. وظیفه این دو هسته پردازش نور، تاثیرات و شبیه سازی آن با هوش مصنوعی بالا بود ولی در واقع به غیر از این امر، کیفیت نهایی محصول از دیگر جهات نیز بهتر شد. به دلیل پردازش پیشرفته و هوش مصنوعی مدل RTX، قیمت آن در مقابل برخی محصولات بالا بود، همین سبب شد در سال 2019 شرکت nVIDIA محصول جدیدی معرفی نماید. مدل GTX که با سری 16xx معرفی شد، از همان معماری TURING بهره برده بود و فقط هسته های RT و TENSOR در آن استفاده نشده بود.  در نتیجه قیمت آن کاهش محسوسی داشت و در ضمن از تکنولوژی روز بهره مند بود. این مدل مناسب کاربرانی است که عملیات رندرینگ و سه بعدی سازی ندارند و گیمر نیستند یا اگر فعالیت هایی از این قبیل دارند، کیفیت تکنولوژی Ray Tracing برای آن ها خیلی مهم نیست.

 

 

 

به طور کلی با توجه به پیشرفت تکنولوژی گرافیکی و افزایش جزییات که بی شک نور و ایجاد جزییات آن بسیار تاثیرگذار است، پیشنهاد می شود اگر گیمر هستید و یا در محیط های سه بعدی که نورپردازی در آن مهم است فعالیت دارید، از مدل RTX استفاده نمایید.

شرکت های متعددی هستند که با استفاده از تراشه های nVIDIA و معماری های متفاوت آن کارت گرافیک تولید می کنند. این محصولات با قابلیت ها و امکانات متفاوت مانند پورت های خروجی، خنک کننده و مقدار حافظه در بازار موجود است. جدا از امکانات و قابلیت ها، کیفیت محصول نیز بسیار مهم است، مخصوصاً اگر به پردازش های سنگین گرافیکی مانند بازی نیاز دارید. یکی از بهترین تولید کنندگان کارت های گرافیک، با کیفیت بالا و تنوع بسیار، ایسوس (ASUS) می باشد. این شرکت محصولات متفاوتی را برای کاربری حرفه ای در مدل های RTX سری 20xx  و سری جدید آن یعنی 30xx، همچنین مدل های GTX سری 16xx تولید نموده است که به تعدادی از آن ها اشاره می نماییم:

 

پستهای مرتبط
نظر دهید