هدست مناسب گیمینگ

در تاریخ : 28 مرداد 1400
هدست مناسب گیمینگ

هدست مناسب گیمینگ

 

تجهیزات جانبی برای گیمرها بسیار حیاتی هستند و نقش به سزایی در کیفیت بازی ایفا می کنند. صدای با کیفیت می تواند گیمر را در بازی فرو ببرد و لذت از بازی تنها در آرامش و بدون مزاحمت حاصل می شود. تجربه شنیدن صدای با کیفیت، جدا از لذت حتی می تواند در واکنش سریعتر به گیمر کمک کند ودر بازی عاملی تعیین کننده باشد. هدست این امکان را فراهم می کند و نسبت به صدای محیطی مزیت های قابل توجهی دارد که از جمله آن می توان به شنیدن تمامی جزییات با صدای بلند بدون مزاحمت، ایزوله سازی صدا و بهره مندی از میکروفون مناسب اشاره نمود. البته برای کسانی که اهل بازی آنلاین نیستند یا نیازی به میکروفون ندارند، می توانند هدفون گیمینگ با بودجه کمتر تهیه کنند. در این مطلب به معرفی بیشتر هدفون و هدست های گیمینگ، همچنین ویژگی های آن ها می پردازیم.

قبل از تهیه و خرید هدست باید نوع استفاده از آن را تعیین کنید تا هزینه اضافی پرداخت نکنید. تا چه میزان به میکروفون نیازمند هستید و ظاهر آن چقدر مهم است. اگر احساس می کنید میکروفون برای شما کاربردی ندارد هدفون تهیه کنید در غیر این صورت باید به فکر هدست باشید. اگر به میکروفون نیاز دارید و ظاهری زیبا بدون دیده شدن میکروفون را می پسندید، می توانید هدست با میکروفون داخلی تهیه کنید. با توجه به اینکه معمولاً هدست یا هدفون های گیمینگ چند سالی استفاده می شوند و زود تعویض نمی شوند، از طرفی دیگر قیمت پایینی هم ندارند، دقت به تمامی جزییات و خرید هدفمند بسیار مهم است. پس از تعیین بودجه و نوع کاربرد، باید به ویژگی های فنی توجه کنید که در ادامه به آن اشاره شده است.

 

  • پلتفرم :  در هنگام بررسی یک هدست گیمینگ به سازگاری آن با کنسول ها توجه کنید. به این معنا که هدفون یا هدست مخصوص کنسولی، با کنسول دیگر سازگاری ندارد و تنها برخی از مدل ها برای کامپیوتر قابل فعال سازی هستند که البته همین امر برای طرفدارن PC مزیت محسوب می شود.

 

  • با سیم یا بی سیم : هدست های باسیم از طریق جک 3.5 میلی متری یا USB به دستگاه متصل می شوند. قیمت پایین تری دارند و با تنوع بسیار در دسترس هستند اما وجود سیم اذیت کننده خواهد بود و با گذشت زمان، سیم جدا یا خراب می شود. بنابراین در هنگام بازی یا جابه جایی باید مراقب بود که البته این امر راحت نیست. هدست های بی سیم که معمولاً از طریق بلوتوث یا دانگل متصل می شوند، بسیار راحت هستند و به آسانی می توان حرکت کرد. سیستم و کنسول شما باید آن را پشتیبانی کند و به فکر یک شارژر سریع باشید چراکه شارژ باتری آن ها زمان بر است.

 

 

  • کیفیت، ظاهر و راحتی : با توجه به اینکه گیمرها مدت طولانی بازی می کنند، هدست باید کیفیت خوبی داشته باشد تا ماندگاری آن کم نشود و گیمر در زمان استفاده از آن اذیت نشود. کیفیت باتری، جنس بدنه، ظاهر آن از جمله مواردی است که باید در نظر گرفته شود. بدیهی است ظاهر هدست برای هر فردی اهمیت دارد و عواملی مانند نورپردازی، رنگ و طراحی ظاهری آن بسیار تاثرگذار است اما از طرف دیگر باید احساس راحتی را نیز به گیمر منتقل کند و عذاب آور نباشد. به طور مثال اگر راحت روی گوش قرار نگیرد و با فشار همراه باشد یا تولید گرما و ایجاد عرق در گوش و اطراف آن شود یا سنگین باشد و گردن را اذیت کند، همه و همه باعث مشکلات متعدد پزشکی می شود که در دراز مدت عواقب بدی دربر خواهد داشت. برای همین امر به نکات زیر دقت کنید تا بدون هیچ عارضه ای در مدت استفاده از هدست فقط لذت ببرید. 1. Ear Cups که دور گوشی است و روی گوش قرار می گیرد. ترجیحاً هدست Over Ear باشد، یعنی دور گوش قرار بگیرد و گوش کاملاً توسط آن احاطه شود. در غیر این صورت فشار بر روی گوش وارد می شود که اذیت کننده خواهد بود. البته نرم بودن آن و امکان عبور هوا جهت جلوگیری از تعریق گوش هم بسیار مهم می باشد. 2.به هدبند یا Headband حتماً دقت کنید. این قطعه که قوسی شکل است، در بالای سر قرار می گیرد و از جنس پلاستیک یا فلز است. دوام جنس فلزی آن از هرگونه جنس پلاستیکی بیشتر است اما مهمتر از آن بالشتک دور هدبند است که تماس مستقیم با سر دارد. هرچه جنس آن ضخیمتر و نرم تر باشد، راحت تر خواهد بود. 3. Clamp Forceهمان گیره ای در بالا سر است که به کمک آن می توان سایز هدبند را تنظیم نمود. کیفیت این قطعه به گونه ای باید باشد که شل نشود و به خوبی استایی و مقاومت داشته باشد. 4.وزن هدست هم بسیار اهمیت دارد اگرچه بسیاری از هدست های خوب به دلیل استفاده از متریال های مرغوب سنگین تر هستند ولی باید با میزان تحمل گردن شما هم تناسب داشته باشد. در غیر این صورت دردهای مهره های گردن و ستون فقرات را در پی خواهد داشت.

 

  • ایزوله سازی صدا : هرچه گوشی ایزوله تر باشد، کمتر صدای محیط اطراف را می شنوید و صدای هدست بیشتر شنیده می شود. اندازه و جنس گوشی هدست بسیار در این زمینه تاثیرگذار است. لغو نویز غیرفعال که معمولاً به آن عایق نویز گفته می‌شود در راستای همین موضوع می باشد.

 

 

  • تفکیک صدا : کیفیت صدا به طور مستقیم با آن در ارتباط است و به کمک آن ریزترین صداها مانند صدای پا در بازی های اکشن که بسیار حساس است شندیده می شود. تکنولوژی ANC یا Active Noise Cancelling به این موضوع کمک می کند و نویزهای موجود در صدا را گرفته و صدای واضح تری پخش می شود. با تفکیک صدای مناسب، برای شما صداهای مختلف با کیفیت خوب را به ارمفان می آورد و جزیی ترین صداها را می توانید واضح بشنوید.

 

  •  صدای فراگیر : با تکنولوژی Surround Sound صداها را از زوایای مختلف می شنوید. این تکنولوژی در بازی ها بسیار کاربردی است و بر همین اساس می تونید جهت صدا را تشخیص دهید و در سریع ترین زمان واکنش مناسب داشته باشید. استفاده از این فناوری شما را در محیط بازی قرار می دهد و تجربه آن لذت بخش خواهد بود. قابل ذکر است در حالت Stereo صدا فقط از دو سمت شنیده می شود ولی در Surround از زوایای مختلف صدا به گوش می رسد. تکنولوژی دیگری برای صدای فراگیر وجود دارد که صدای سه بعدی نامیده می شود. صدا در این حالت به صورت 360 درجه در تمامی زوایا به طور دقیقی پخش می شود و هدست های کمتری به این تکنولوژی مجهز هستند. تاکنون بازی های کمی با این تکنولوژی ساخته شده اند بنابراین توصیه نمی شود بودجه خود را صرف صدای 360 در جه کنید.

 

 

  • میکروفون : برای گیمرهایی که به بازی های آنلاین همراه با میکروفون علاقه مند هستند یا استریم می کنند، نه تنها میکروفون بسیار واجب است بلکه کیفیت آن بسیار مهم می باشد. برای این گیمرها، هدفون کارایی ندارد و باید ار هدست های میکروفون دار با کیفیت استفاده کنند. برای این امر باید به چندین نکته توجه کرد : 1. میکروفون نویز کنسلینگ باشد تا نویزها و صدایی مانند حرکت هدست یا صدای کلید‌های شما را منتقل نکند و فقط صدای شما را طور واضح برساند. 2.حالت بی صدا یا میوت داشته باشد تا هر وقت که لازم شد از انتقال صدای شما جلوگیری شود. 3.اگر هدست از میکروفون بیرونی بهره می برد باید ثابت و بدون حرکت در محل تنظیم شده قرار گیرد.

 

  • هزینه و امکانات : در هدست های گیمینگ میان رده با قیمت مناسب می توانید بسیاری از امکانات از جمله صدای فراگیر را تجربه کنید و نیازی به هزینه زیاد نیست. ولی به طور قطع وضوح و کیفیت صدا در هدست های گیمینگ حرفه ای بسیار بیشتر است. در واقع هرچه انتظار شما از سطح کیفی صدا بیشتر باشد، باید قیمت بیشتری هم بپردازید. اگر به میکروفون نیازی ندارید از هدفون استفاده کنید و در صورت نیاز می توانید میکروفون مجزا تهیه کنید و از پرداخا هزینه مازاد بپرهیزید. ولی اگر گیمر حرفه ای هستید و یا از میکروفون زیاد استفاده می کنید، هدست خریداری کنید. چنانچه در حین بازی زیاد حرکت نمی کنید و یا وجود سیم شما را اذیت نمی کند، می توانید با هزینه کمتر، کیفیت صدایی حتی بهتر از هدست های بی سیم داشته باشید. در ضمن مشکل تمام شدن شارژ باتری و زمان شارژ شدن آن دیگر وجود نخواهد داشت.

 

پس از بررسی تمامی فاکتورهای مهم در انتخاب هدست یا هدفون باید به تعمیرپذیری و قابلیت تعویض قطعات نیز توجه کنید. با توجه به قیمت های این محصولات و عدم امکان تعویض آن ها در مدت زمان کوتاه برای عموم، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه ای باشد و اگر این امکان وجود نداشته باشد، مجبور خواهید شد از تمام هزینه ای که پرداخت کرده اید چشم پوشی کنید و مجدد یک محصول جدید خریداری نمایید. بنابراین به این نکته در کنار عوامل دیگر چون برند، گارانتی و خدمات پس از فروش دقت نمایید.

برای آشنایی بیشتر با هدست های معتبر گیمینگ به این بخش از فروشگاه دیبا آی تی مراجعه فرموده تا ضمن بررسی مشخصات فنی بتوانید محصولی مطمئن و با کیفیت خریداری نمایید.

پستهای مرتبط
نظر دهید