چیا کوین

در تاریخ : 31 اردیبهشت 1400
چیا کوین

 

 

مقدمه

در سال های اخیر مطالب بسیاری از ارزهای دیجیتال مطرح شده است که تنوع بسیاری از لحاظ مایینینگ و نحوه استخراج  و البته ارزش های مالی و اعتباری دارند. در این میان، رمز ارزها به دلیل اعتبار و امنیت بالا، طرفداران بیشتری دارند و نام آن ها را بیشتر شنیده ایم. رمز ارزهایی چون بیت کوین، اتریوم و... اما رمز ارزهای دیگری نیز ایجاد شده اند که اطلاعات کمتری از آن ها داریم ولی پیشرفت بسیار چشمگیر، سود بالا و حتی ماینینگ راحت تری دارند. یکی از این رمز ارز ها، چیا )Chia( نام دارد که از ویژگی های خاص و ویژه ای بهره می برد. این رمز ارز که به تازگی تولید شده، به دلیل راحت تر و ارزان تر بودن استخراج آن، توسعه و پیشرفت چشمگیری داشته و ظرف مدتی کوتاهی، علاقه مندان بسیاری را به خود جلب نموده است. در واقع این شبکه به گونه ای طراحی شده است که هر کاربری با هرسیستمی و با حداقل مصرف برق می تواند در آن مشارکت نماید. در ادامه با معرفی رمز ارز چیا، چگونگی عملکرد و استخراج آن، آموزش نصب، راه اندازی و استفاده از نرم افزار چیا، سخت افزار مهم آن که فضای ذخیره سازی اطلاعات و حافظه دائمی می باشد، خواهیم پرداخت.

 

 

 

 

 

معرفی رمز ارزچیا (Chia)

پایه گذار Chia Network برنامه نویسی به نام Bram Cohen است. این شخص به دلیل طراحی و توسعه پروژه ای به نام بیت تورنت (BitTorent) معروفیت بسیاری پیدا کرد چرا که سیستم پیشرفته ای برای به اشتراک گذاری سریع فایلهای بزرگ موسیقی و فیلم به صورت آنلاین است. پس از آن و در سال 2017 پروژه Chia Network راه اندازی شد. این بلاک چین در شبکه جهانی غیر متمرکز بر اساس رمز ارز Chia و با نماد اختصاری XCH شناخته می شود. برام کوهن از ابتدا اعلام کرد هدف او رقابت با کوین هایی از جمله بیت کوین و اتریوم است و اکنون بسیاری معتقدند این رمز ارز حتی از رقیبان خود نیز امتیازات بیشتری دارد. از جمله امتیازات آن داشتان پلت فرم معاملاتی راحت تر، کارآمدتر ایمن تر است اما چیزی که آن را بسیار متفاوت کرده، دوستدار محیط زیست بودن آن است. تا حدی که ارز دیجیتال سبز یا بیت کوین سبز نیز نامیده می شود. جالب آن جایی است که نه تنها نماد آن ترکیبی از رنگ سبز و تصویر یک برگ می باشد بلکه انتخاب نام چیا نیز، برگرفته از یک دانه خوراکی بوده است. حتی خالق آن بارها به سبز بودن، یعنی دوستدار محیط زیست و حافظ انرژی بودن آن نیز اشاره نموده است. در واقع این شعار برگرفته از نوع ساختار و فرآیند تولید متفاوت می باشد. رمز ارزها برای تولید، از سخت افراهای متنوع با توان بالا بهره می برند که این امر سبب مصرف زیاد انرژی می شود و با گذشت زمان و توسعه ارزهای دیجیتال پیامدهای زیست محیطی درپی خواهد داشت. اما در فرآیند تولید چیا به دلیل استفاده از فضای ذخیره سازی به جای پردازنده، ضمن مصرف کم انرژی، امکان استفاده از سیستم های خانگی برای استخراج  نیز وجود دارد. با چیا دیگر نیازی به سیستم های حرفه ای نیست و به همین دلیل می توان با هارد و اس اس دی (SSD) مناسب بدون نگرانی از چگونگی تامین قطعات سخت افزاری اقدام به استخراج نمود. برام کوهن در مصاحبه خود تعریف مناسب و مختصری از پروژه خود ارائه نمود، وی بیان داشت : ایده کار این است که از این منابع جهت ذخیره اطلاعات استفاده کنیم. مردم فضای ذخیره زیادی بر روی رایانه، لپ تاپ و سایر دستگاه‌های خود دارند که از آنها استفاده نمی کنند. حجم این فضاها روی هم رفته به قدری زیاد است که اگر برای ایجاد یک فارم ماینینگ قصد خرید هارد دیسک را داشته باشید، ورشکست می شوید. در این روش علاوه بر اینکه مصرف انرژی به مراتب کمتر از بیت کوین است، از امنیت بیشتری نیز برخوردار است.

پروژه چیا از مارس 2021 راه اندازی شد و در ماه می، کاربران با فعال سازی امکان تراکنش، به فعالیت در این شبکه پرداختند. با توجه به اندک زمان راه اندازی چیا و محبوبیت و همچنین ویژگی های خاص آن می توان آینده بسیار خوبی را بری این ارز دیجیتال متصور شد.

 

 

 

 

 

چگونگی عملکرد و فرآیند تولید چیا

چیا از الگوریتم پی او اس تی (PoST) که از ترکیب الگوریتم اثبات فضای ذخیره سازی (Proof of Space) و مدل زمانی (Time model) استفاده می کند. این در حالی است که اکثر ارزهای دیجیتال از الگوریتم اثبات کار (PoW) بهره می برند و دقیقاً تفاوت اصلی این رمز ارز با دیگر ارزها در همین فرآیند می باشد. به این معنا که در چیا به جای اینکه با تکیه بر پردازشگر و بهره مندی از دیگر قطعات پیشرفته به حل مسائل ریاضی بپردازد، عملکرد آن بر مبنای استفاده از فضای ثابت ذخیره سازی کاربران می باشد. در این روش فضای آزاد ذخیره سازی اعضا با استفاده از الگوریتم، تجمیع شده و در کنار اثبات فضا از اثبات زمان نیز بهره گرفته می شود.

رمز ارزهای معروف مانند بیت کوین از زبان برنامه نویسی اختصاصی بهره می برند، چیا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با زبان برنامه نویسی اختصاصی چیالیسپ (chialisp) ایجاد شده است. کارکرد این زبان بسیار مشابه زبان برنامه نویسی شبکه اتریوم می باشد.

شرکت کنندگان در شبکه چیا را فارمر یا کشت گر می نامند و باید اثبات کنند مقدار مشخصی از فضای هارد خود را به مشارکت در این شبکه جهت استخراج قرار داده اند. فارمرها باید بتوانند حداقل فضای آزادی را جهت ایجاد فایل های پلات اختصاص داده و بر این اساس به رقابت با دیگر فارمرها بپردازند. بر این اساس فضای بیشتر ذخیره سازی و استفاده از هاردهای اس اس دی شانس یک فارمر را بیشتر می کند. باید توجه کرد که برای فرآیند پلاتینگ که در ادامه به آن اشاره نموده ایم، همیشه مقداری فضای اضافه تر برای فایل ها موقت و جانبی نیاز است. به طور مثال برای تولید یک پلاتینگ که حدود 101.4 گیگابایت است، باید فضایی حدود 356 گیگابایت در نظر گرفت. در ادامه به فرآیند تولید چیا کوین و اهمیت اس اس دی در این پروسه می پردازیم.

با استفاده از نرم افزارهای ویژه، تحت فرآیندی با عنوان پلاتینگ (Plotting) فایل ها و اطلاعاتی هش شده با استفاده از توابع امنیتی تولید می شوند و از آن ها در ماینینگ جهت بررسی شرایط ایجاد بلاک های بعدی مورد استفاده قرار می گیرند. یعنی در ابتدا حافظه اختصاص داده شده با اطلاعات تولید شده پر می شود و سپس اطلاعات جهت بررسی خوانده می شود. در صورتی که شرایط برقرار باشد، فارمر در نهایت چیا کوین را دریافت می کند و در کیف پول آن واریز می شود.

با توجه به اینکه اطلاعات باید در مرحله اول در حافظه نوشته شود و از آن مهم تر، در مرحله دوم اطلاعات خوانده می شود، سرعت فضای ذخیره سازی بسیار حائز اهمیت می نماید. بنابراین به کارگیری اس اس دی به جای هاردهای قدیمی با ظرفیت بالا می تواند به طور چشمگیری در کل فرآیند تاثیرگذار باشد. در این میان باید به قابلیت Raid هم اشاره نمود که می توان با به کارگیری چندین فضای حافظه شانس بیشتری داشت. با توجه به تفاوت قیمت هاردهای قدیمی و اس اس دی، می توان از ترکیب هر دو استفاده کرد. به این صورت که برای فایل های موقت از اس اس اس و برای نگهداری پلات های تولید شده از هارد دیسک استفاده نمود.

البته استخراج چیا وابسته به عوامل دیگری همچون استخر فارمینگ نیز می باشد. در حال حاضر یکی از مشکلات استخراج، کمبود استخرها است. از طرفی دیگر با محبوبیت این رمز ارز به دلیل مصرف کم برق، عدم نیاز به قطعات زیاد حرفه ای، راحتی و امنیت بالا، مشارکت کنندگان قوی تر را به دنبال داشته است. با ورود این گروه و به کارگیری حافظه های قدرتمند و استفاده از اس اس دی های حرفه ای با سرعت و طول عمر بالا، پیش بینی مقدار استخراج پیچیده تر شده است. همچنین برای ورود در یک استخر جدید باید پلات های جدید به آن اختصاص داد و با استفاده از پلات های قبلی امکان عضویت در یک استخر جدید وجود ندارد.

در میان تعداد اندک استخرهای استخراج چیا، در حال حاضر دو استخر شناخته شده وجود دارد:

  • استخر H Pool : این استخر چینی یکی از اولین استخرهای روز ارز چیا است. در روند استفاده از این استخر، کلیدهای خصوصی را از فارمر تقاضا می کند که با توجه به اهمیت کلیدها و موارد امنیتی، از این کار پرهیز کنید و به هیچ وجه کلیدهای خصوصیتان را در اختیار این استخر قرار ندهید.
  • استخر Uu Pool : این استخر که به تازگی ایجاد شده، توانسته کاربران را به طور قابل توجهی به خود جذب نماید.

توجه شود که با سرعت زیاد مشارکت فارمرها برای استخراج چیا کوین به‌ طور پیوسته ظرفیت اختصاص داده شده به این شبکه چند برابر شده، در نتیجه شانس استخراج بلاک برای فارمرهای خُرد کاهش یافته است. بنابراین مشارکت در استخرهای فارمینگ (مشابه با استخرهای ماینینگ) برای به اشتراک‌گذاری فضای ذخیره‌سازی با هدف استخراج چیا‌ کوین منطقی تر بنظر می‌رسد. چرا که با عدم مشارکت در استخرها، استخراج شما بسیار وابسته به شانس است اما با حضور در استخرهای فارمینگ ممکن است استخراج دیر به نتیجه برسد ولی به طور قطع در بازه زمانی مشخصی این امر اتفاق می افتد.

 

 

 

آموزش استخراج ارز دیجیتال چیا (Xch) در ویندوز

برای استخراج این رمز ارز باید از نرم افزار آن که در سایت رسمی چیا قرار داده شده استفاده نمود و تمامی امور از قبیل ساخت کیف پول، مقدار فضای اختصاص داده شده و فرآیند تولید، در همین نرم افزار امکان پذیر است. برای دانلود و استفاده از این نرم افزار ابتدا وارد سایت chia.net شوید و در قسمت download نسخه متناسب با سیستم عامل خود را انتخاب کنید. همانطور که پیدا است این نرم افزار با لینک مستقیم دانلود برای سیستم عامل های مک و ویندوز وجود دارد و کدهای آن به صورت مجزا برای سیستم عامل لینوکس نیز قرار داده شده است. به دلیل عمومیت استفاده کاربران از ویندوز، در ادامه به توضیحات نرم افزار در این سیستم عامل می پردازیم. در ابتدا با کلیک بر روی کلمه سبز رنگ Windows در بالای صفحه، فایل نصب آن شروع به دانلود می شود.

 

پس از دانلود فایل آن را نصب کنید و سپس اجرا نمایید. دقت کنید در صورت داشتن فایروال و نمایش پیغام مجوز دسترسی، امکان اتصال نرم افزار چیا به اینترنت را به فایروال خود بدهید. حال با کلیک بر روی CREATE A NEW PRIVATE KEY یک کیف پول ارز چیا برای شما ایجاد می شود.

 

در مرحله بعد عبارت بازیابی کیف پول را به شما نمایش می دهد. توجه کنید این عبارت بسیار مهم است و در جای مطمئن آن را نوشته و نگهداری کنید، چرا که با نبود این عبارت هیچ گاه کیف پول شما بازیابی نخواهد شد. به هیچ عنوان این عبارت نباید در اختیار شخص دیگر یا محلی نا امن قرار گیرد.

 

حال با رفتن به صفحه بعد، در واقع وارد صفحه اصلی نرم افزار می شوید و با نگاه ساده به منوی چپ می توان دریافت تمامی فعالیت ها و بخش های اصلی به صورت مجزا در این منو گنجانده شده است. در اولین بخش که همان Full Node می باشد، اطلاعات کلی شبکه را به شما نمایش می دهد. برای اولین مرتبه کمی طول می کشد تا اطلاعات در یافت، Sync و برای شما نمایش داده شود. بنابراین باید کمی صبور باشید چرا که ممکن است این کار تا چند ساعت هم به طول انجامد. پس از اتمام این مرحله status از حالت Not Synced که با رنگ قرمز نمایش داده شده به Synced تغییر پیدا می کند.

 

 پس از گذر از این مرحله، باید برای شروع کار باید پلات بسازید. برای این کار از منوی چپ گزینه Plots را انتخاب و بر روی Add Plots کلیک نمایید.

 

حال باید سایز پلات های خود را به صورت دلخواه انتخاب نمایید ولی فراموش نکنید که همیشه مقداری فضای اضافه باید برای فایل های موقت در نظر بگیرید. به طور مثال اگر هر پلات خود را به مقدار 101.4 گیگابایت انتخاب نموده اید، در واقع باید فضای 239 گیگابایت را برای فضای موقت در نظر داشته باشید. هرچه قدر ایجاد پلات ها طولانی تر باشد زمان بیشتری نیاز دارند و بیشتر پلات یعنی حدود 90 در صد از آنها در شبکه K=32 هستند. بهتر است پلات های خود را به صورت موازی انتخاب کنید که تاخیر در حداقل باشد و تعداد پلات های زیادتری در زمان کمی تکمیل شود. پس گزینه Parallel را انتخاب می کنیم.

 

در قسمت بعد باید محل فولدرهای اصلی و موقت را در فضای ذخیر سازی آدرس دهی نمود. اگر از حافظه اختصاصی برای این فرآیند استفاده نمی کنید، در آدرس دهی فولدرها دقت کنید چرا که در آینده از آن ها نباید هیچ استفاده دیگری داشته باشید.

 

 

 

 در پایان نیز با زدن گزینه Create Plot عملیات ساخت پلات و پس از آن فرآیند فارمینگ چیا کوین آغاز می گردد.

 

 

 

 

 

هارد دیسک یا اس اس دی

با توجه به مطالب مطرح شده دریافتیم مهم ترین قطعه سخت افزاری در فرآیند تولید چیا، فضای ذخیره سازی است که باید چندیدن ویژگی مهم را در نظر گرفت : سرعت نوشتن و به ویژه خواندن اطلاعات، حجم، طول عمر و قیمت فضای ذخیره سازی. با در نظر گرفتن اینکه فرآیند پلاتینگ عمر فضای ذخیره سازی را به طور چشمگیری کاهش می دهد، هارد دیسک و اس اس دی، هریک مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آن می پردازیم.

اس اس دی ها با تکنولوژی های مختلف و کارایی بالا همچنین  سرعت های بسیار زیاد به ویژه مدل های NVME تاثیر قابل توجهی در فرآیند استخراج چیا دارد. ولی با توجه به کوتاه شدن عمر حافظه در این فرآیند و گران بودن اس اس دی ها نسبت به هارد دیسک ها، استفاده طولانی مدت از این نوع حافظه پر هزینه خواهد بود. قابل ذکر است بنابر اداعای برخی متخصصان از جمله نشریه Fast Technology هرچه فضای اس اس دی بیشتر باشد در فرآیند مذکور طول عمر بیشتری خواهد داشت. در هر صورت فراموش نکنیم که با به کارگیری اس اس دی ها احتمالاً خیلی زودتر به استخراج برسیم ولی همیشه باید هزینه ای قابل توجه برای جایگزینی آن ها در نظر بگیریم.

در مقابل، هارد دیسک ها سرعت پایین تری دارند ولی به دلیل قیمت کم تر می توان حافظه ای با حجم بیشتر تهیه کرد و البته زمان بیشتری را برای استخراج درنظر گرفت. همچنین جایگزنی هارد دیسک هزینه ای به مراتب کمتر نسبت به اس اس دی خواهد داشت.

سعی شود در خرید فضای حافظه، تا حد امکان از اس اس دی های صنعتی که برای استفاده مداوم طراحی شده اند و همچنین طول عمر بالا دارند در نظر بگیرید. همینطور برای هارد دیسک ها نیز، از هاردهای با حجم و سرعت بالا و طول عمر مناسب با سازگاری با سیستم های حرفه ای و شبکه استفاده نمایید.

 

در پایان به معرفی چندین نوع حافظه اس اس دی و هارد دیسک مناسب استخراج چیا می پردازیم.

اس اس دی (SSD)

در این محصول از تکنولوژی PCIe 4 NVMe   استفاده شده که باعث خواهد شد سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات در این SSD  به طرز چشمگیری نسبت به نسل های قبل آن افزایش پیدا کند. اگر از مادربرد‌هایی که پشتیبان رابط PCIe ۴ استفاده کنید، می‌توانید اطلاعات خود را با سرعت شگفت انگیز ۷ گیگابایت بر ثانیه بخوانید و با سرعت ۵ گیگابایت بر ثانیه بر روی این SSD بنویسید. حتی اگر از مادربردهایی که از PCIe ۴ هم پشتیبانی نمی‌کنند استفاده میکنید، نگران نباشید چرا که با این حال به سرعت زیاد قابل توجهی دست پیدا می کنید. این SSD در ظرفیت‌های ۲۵۰ گیگابایتی، ۵۰۰ گیگابایتی، ۱ ترابایتی و  ۲ ترابایتی عرضه شده است.

 

اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل ۹۷۰EVO PLUS ، با به روزترین کارایی و ارتقا ، سریع تر از مدل ۹۷۰ EVO ، مجهز به تازه ترین فناوری V-NAND و بهینه سازی میان افزار است. در ضمن توان بالقوه ی پهنای باند NVME را برای محاسبات درجه یک به حداکثر رسانده است

 

محصول مدل  Western Digital Blue از طریق رابط M.2 2280 به مادربرد متصل می‌شود و امکان ذخیره‌سازی اطلاعات را با سرعت بسیار فراهم می سازد. این حافظه‌ی SSD  می‌تواند اطلاعات را با حداکثر سرعت ۵۵۰ مگابایت بخواند، همچنین در برابر شوک و لرزش مقاومت دارد و هنگام استفاده از آن نگرانی بابت از دست‌دادن اطلاعات متوجه شما نخواهد شد. این محصول دارای ظرفیت ۲۵۰ گیگابایت تا ۲ ترابایت است که می‌تواند محلی مطمئن برای نگهداری اطلاعات باشد. 

 

 

 

هارد دیسک

 شرکت سیگیت (Seagate) یکی از بزرگترین تولید کنندگان هارد دیسک در دنیا است. سری Exos Enterprise یکی از جدیدترین محصولات این شرکت و در فرم فاکتور ۳.۵ اینچی می باشد. این سری از هارد درایوها با امکانات پیشرفته ای در جهت عملکرد مطلوب، قابلیت اطمینان بیشتر، امنیت بهتر و مدیریت مناسب ذخیره سازی اطلاعات عرضه گردیده است. این محصول از تکنولوژی جدید نسل نهم با رابط SATA 3 بهره می برد.

 

 سری Exos Enterprise یک محصول جدید با ظرفیت های بالا و به کارگیری تکنولوژی های پیشرفته جهت استفاده های حرفه ای است. این محصول امکان از دست رفتن اطلاعات را به حداقل و کارایی را به حداکثر رسانده است.

 

هارددیسک اینترنال سری Purple محصولی از برند شناخته شده و محبوب وسترن دیجیتال (Western Digital)  می باشد. هر رنگ از تولیدات وسترن دیجیتال برای کاربرد به خصوصی تولید شده‌اند و رنگ بنفش، برای استفاده از سیستم‌های حفاظتی ساخته شده‌ است. در سیستم‌های حفاظتی و  DVRها به هارد دیسکی با توانایی ذخیره‌ی پیوسته‌ی داده‌ها نیاز است که بتواند هر روز، حجم زیادی از اطلاعات را ذخیره کند. این سری از تولیدات وسترن دیجیتال طوری طراحی شده است که امکان نوشته‌شدن بی‌وقفه‌ی اطلاعات را فراهم می‌کند. این محصول با ظرفیت ۱۰ ترابایت در فرم فاکتور ۳.۵ اینچ و با رابط پرسرعت SATA III قابل ارائه می باشد.

 

پستهای مرتبط
1 کامنت
توسط : habib 14 خرداد 1400

رمز ارز آینده داری باید باشه

نظر دهید